En bra copywriter kan aldrig rädda en dålig idé. Texten är alltid en förlängning av idén. Jobba därför inte med kampanjer eller företag du är skeptisk till. Det är när du trivs med uppdragsgivaren och känner för deras produkter och affärsidé, som du kommer kunna åstadkomma bäst resultat. Kärlek föder kärlek.
Här är 11 ”hållplatser” du kan följa när du jobbar med produktion av en annonstext:
- Ta reda på fakta om produkten, konkurrenterna och avsändaren.
- Bestäm vad som är det viktigaste argumentet.
- Endast ett starkt argument per annons. Flera försvagar.
- Skriv till en person, inte en målgrupp.
- Utgå från läsarens behov och situation.
- Krångla inte till det.
- SKRIK INTE ÅT LÄSAREN!!! Var sparsam med utropstecken och versaler.
- Påstå inget du inte kan bevisa. Var trovärdig.
- Ingen är från början inställd på att läsa din text. Väck uppmärksamhet och stå ut från mängden.
- Låt texten vila – och korrekturläs lite senare, gärna en annan dag.
- Skriv om.