aaron-burden-64849

Skriv aldrig för dig själv

Att skriva reklam är att skriva för andra. Copywritern skriver inte monologer. Nej, reklamtexter är dialog. Dialog med läsaren, läsaren som även är målgruppen. När man skriver för andra måste man ha rätt inställning till läsaren och ta hänsyn till hens
intressen, kunskaper och förutsättningar.

Copywritern måste med andra ord sätta sig in i läsarens värld. Det ska kännas som att du talar med personen under tiden du skriver. Ett bra knep för att veta att man lyckats är att läsa texten högt för andra personer eller ännu hellre; läsa den högt för personer som tillhör den exakta målgruppen.

Det kan låta ovant, men skriver du en text som riktar sig till golfspelare kan du garantera dig om att ha funnit rätt väg genom att helt enkelt sammanträffa med ett par
golfspelare och låta dem tycka till.

Förstår de vad du skriver? ”Köper” de ditt budskap? Ler de när deras ögon vandrar längs raderna? Om ett personligt möte känns för bökigt eller om tiden inte finns för ett sådant initiativ har vi ju, gudskelov, välsignats med e-post och sociala media.

Att be någon annan granska texten är att vara klok. Visserligen finns det inte alltid utrymme för detta i budget eller tid, men att ha detta som ett delmål i processen fram till en lyckad text är att vara smart.

Skapa goda relationer och förtroende

Reklamtexten är en del av ett företags viktiga kommunikation med omvärlden. När reklamtexten är som bäst, bryter den ny mark. Perfekt skriftlig marknadsföring är ibland rolig, ibland utmanande, ibland tankeväckande. Om den dessutom är formmässigt förförande, då når den fram.

Reklamtexter är också mycket mer än konkret reklam, det kan även vara allt från ett pressmeddelande till en platsannons. Till och med de ord som lämnar medarbetarnas datorer i den dagliga e-postkorrespondensen, är företagets reklamtexter – för vad allt till sist handlar om är att sälja en produkt eller idé.

Därför är alla anställda i ett företag försäljare, om än på deltid. Försäljning är inte så tråkigt eller avancerat som det låter. Det rör sig rent praktiskt endast om att skapa goda relationer och förtroende hos dem som företaget behöver: kunder och leverantörer.

Försäljning handlar helt enkelt om att skaffa och behålla kunder. Gör man det, kommer också pengarna. Det finns de som hävdar att försäljning och kommunikation är två oförenliga fenomen. Men är det verkligen så?