Copywriterskolan - Olof Engfeldt copywriter.se

Vad kännetecknar en god copywriter?

Å ena sidan är frågan omöjlig att besvara, för det finns ingenting som inte är av värde för en copywriter. Men det går att hitta ett spår, ett mönster, en samling av tillgångar. Finns inte de där, är det svårare att bli en god copywriter. Här kommer nu en liten lista över dessa ”måsten” – eller snarare fördelar – som gör livet enklare när du jobbar med att skapa ord som säljer.

  • Lyhördhet. (Förstå kunden, marknaden och avsändaren.)
  • Nyfikenhet. (En vilja att lära sig tolka trender och nyheter.)
  • Mod. (Att våga gå sin egen väg när det är möjligt.)
  • Kärlek till språket.
  • Förmåga att hitta nya lösningar på problem.
  • Talang för att skriva.
  • Att våga ”kill your darlings”. (Stryka i sina egna texter.)
  • Ödmjukhet.
  • Professionalitet.
  • Prestigelöshet.
  • Bra på att tänka på tvärs, det vill säga lateralt.
  • Känsla för vad som säljer – oavsett situation eller bransch.
  • Extrem kreativitet.
  • Vetgirighet.
  • Allmänbildning. (En förmåga att hänga med i tidsandan.)
  • Arbetsdisciplin.
  • En viss framfusighet är inte helt fel.
  • Kunna skilja på sina egna och kundens intressen.
  • Tumme med dubbeltydigheter i språk och bild.
  • Förmåga att hålla fokus på syftet med uppdraget.
  • Kunna tänka utanför ramarna.
  • God förmåga att sätta sig in i andras tankesätt.
  • Orädd empat.

Ja, det var en del av egenskaperna som underlättar livet för copywritern. Kunskaper i retorik, stilistik, ekonomi, marknadsföring och dramaturgi är andra plusredskap i arbetet.

Det tunga och motiga med att jobba som copy är, liksom i andra jobb, att man många gånger inte har tillräckligt mycket tid att finslipa riktigt så mycket som man skulle vilja. Allt ska vara klart igår. Ofta är det tidspress mot slutet av ett projekt. Då jobbar man övertid. Ibland hela nätter. Stresstålighet och ett brinnande intresse är därför personliga egenskaper som underlättar jobbet. Det skadar inte heller att ha lätt för att tas med människor och även kunna ta kritik. Mer än en gång kommer de mästerverk du har skrivit att sågas jämns med fotknölarna av andra. Då får du inte glömma, att det är som med allt annat i livet, ju mer du gör det desto bättre blir det.

Nåja, press och stress eller inte. Du besöker Copywriter.se för att lära dig mer om reklam och hur man skriver reklam. Och det ska du få göra när du besöker Copywriterskolan regelbundet.