Copywriterskolan - Olof Engfeldt copywriter.se

3. Om reklam

Det absolut första du måste lära dig när det gäller reklam, är ett sätt att tänka:

Sälj inte produkterna och tjänsterna, sälj resultatet.

Det här är en grundregel lika gammal som fenomenet reklam. Din målgrupp har ett problem. Du har lösningen. Därför ska du visa vad ert erbjudande åstadkommer. Vilka problem löser ditt företag? Hur gör ni livet enklare för kunden? Goodyear säljer inte däck, de säljer säkerhet på vägen. Pepsodent säljer inte tandkräm, de säljer ett kariesfritt liv, Red Bull säljer inte en dryck i en flaska, de säljer törstsläckande energikickar. Och så vidare. Eller som en lärare på en amerikansk reklamskola brukar säga till sina elever: ”Sell a good night’s sleep – not the mattress.”

Låt oss sedan slå fast: Du kan skriva. Alla kan skriva. Och bli bättre på att skriva. När du vet det handlar resten bara om kunskap, fantasi, erfarenhet och självförtroende.

Ja, det är de fyra kriterierna som avgör om en text lyckas få uppmärksamhet och därigenom kommunicera budskapet och sälja varan. Inte många är medvetna om att skrivande egentligen bara handlar om att leka med 28 olika bokstäver. Fler är de inte. 28 – det ska väl inte vara så svårt?