matthew-guay-148463-unsplash

Var får de alla rubriker ifrån?

Vad får de allt ifrån, reklamarna? Ja, det kan man fråga sig. En del av svaret är att de ”återanvänder” sådant som fungerat tidigare. Det kan du också göra. Att studera andra annonser är ett mycket användbart knep för den som ska skriva en egen annons.

Under mina år som copywriter har det mer än ofta handlat om snabba puckar. Snabbt och piggt har jag varit tvungen att skriva alla möjliga sorters texter till höger och vänster. I sådana pressade lägen är det skönt att det redan gjorts miljontals annonser runt om i världen. Ja, du läste rätt, det absolut effektivaste sättet att bli klar snabbare är att inspireras av andra, att låna en speciell form, eller ett par ord, från någon annan text. Även om du såklart inte ”plankar” rakt av med samma formuleringar så får betraktandet dig att hitta nya infallsvinklar, att leka med handen på tangentbordet. Ett gott råd alltså: Spara gärna andras texter, det är både roligt och nyttigt med ”mallar”. Och det finns många därute!

Här följer nu en liten bunt klassiker, rubriker som bevisat väckt uppmärksamhet och som du kan ”låna” inspiration och modeller från. Notera hur vackert flera av dem startar en dialog med läsaren, med hjälp av ett du-tilltal. Fler annonser att bli sporrad av finns ute i verkligheten, varje dag dyker nya små mästerverk upp. Men om du, precis som jag, helst letar kreativitet i reklamhistorien är du välkommen att läsa de tips på böcker som finns (eller kommer att finnas) här på copywriter.se.

10 svenska annonsrubriker som ökade försäljningen:

Imagekampanj för Sveriges då största kvällstidning:
Expressen föddes skrikande

Imagekampanj för Ramlösa:
Jesus, varför förvandlade du vatten till vin?

Försäljningsannons för statliga sparobligationer:
Får vi fördubbla dina pengar?

Försäljningskampanj för K-sprit:
Den enda sprit som hör ihop med bilkörning

Imagekampanj för svensk dagspress:
Du gjorde det igår. Du gör det just nu. Du gör det imorgon.

Försäljningsannons för HTH Hudlotion:
Ju mer du duschar och badar desto torrare blir du

Försäljningsannons för cyklar från Crescent:
Ditt barns säkerhet värderas inte i tior och hundralappar

Soffreklam från IKEA:
De latas paradis

Mejeriernas relansering av naturell yoghurt:
Min mor åt också yoghurt. Hon blev 112 år.

Lanseringskampanj av Spendrups folköl:
”Det smakar som starköl.”